Rajd Dakar – wszystko, co musisz wiedzieć

03-01-2019

Rajd Dakar – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wyglądała historia Rajdu Dakar i dlaczego rywalizacja odbywa się obecnie w Ameryce Południowej? Których Polaków zobaczymy w najbliższej odsłonie najtrudniejszego rajdu świata? Którędy będzie przebiegała trasa 41. edycji rywalizacji? Jak wygląda Rajd Dakar w liczbach? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz właśnie w tym tekście. Oto wszystko, co musisz wiedzieć przed startem Rajdu Dakar 2019!

Samochód na trasie Rajdu Dakar 2017
To już 11 raz, kiedy Rajd Dakar gości w Ameryce Południowej | fot. FRANCK FIFE/AFP/Getty Images

Historia Rajdu Dakar

Najbliższa, 41. edycja Rajdu Dakar już po raz 11 zostanie przeprowadzona w Ameryce Południowej. Ale najtrudniejszy rajd świata, jak sama nazwa wskazuje, pierwotnie był rozgrywany na zupełnie innej ziemi. Historia Rajdu Dakar zaczyna się w 1977 roku, kiedy Thierry Sabine zgubił się na swoim motocyklu pośród piasków Pustyni Libijskiej w czasie Rajdu Abidjan-Nice. Francuz miał być tak zachwycony pięknem i potęgą niedostępnego terenu, w jaki się zapuścił, że postanowił podzielić się swoimi wrażeniami z innymi fanami motoryzacji, organizując na tej trasie rajdową rywalizację. W ten oto sposób 26 grudnia 1979 roku wystartował pierwszy w historii Rajd Paryż-Dakar. Przez kolejne lata trasy tej ekstremalnej rajdowej potyczki wytyczano przez rozmaite tereny i różne miasta. Na przykład w 1992 roku zawodnicy dojechali ze stolicy Francji aż do Kapsztadu, a dwa lata później rywalizację przeprowadzono na trasie Paryż-Dakar-Paryż. Jednak to w stolicy Senegalu zwykle zlokalizowana była meta.

Kibice oglądający Rajd Dakar w Ameryce Południowej
Niegdyś Afrykanie, a dzisiaj mieszkańcy Ameryki Południowej mogą z bliska obserwować rywalizację w ramach najtrudniejszego rajdu świata | fot. DPPI/F.Gooden

Dakar w Ameryce?

Dlaczego więc Rajd Dakar jest obecnie organizowany w Ameryce Południowej? Wszystko przez zagrożenie terrorystyczne. Był 4 stycznia 2008 roku. Praktycznie zaraz, bo następnego dnia, z Lizbony miała wystartować jubileuszowa, 30. edycja Rajdu Dakar. Zawodnicy byli przygotowani do startu, a oczy całego świata po raz trzeci miały spocząć na stolicy Portugalii w oczekiwaniu na wielkie rajdowe emocje. Ostatecznie jednak organizatorzy, w obawie przed atakami terrorystycznymi w leżącej na trasie Mauretanii, zdecydowali się na odwołanie wydarzenia. Zaczęły się poszukiwania bezpieczniejszej lokalizacji. Skutkiem tego w następnym roku Rajd Dakar przeniósł się za Atlantyk i gości tam do dziś.

Typowa sceneria dla Rajd Dakar
Rajd Dakar to wielkie przedsięwzięcie. W jego organizację zaangażowanych jest mnóstwo ludzi, pojazdów, a nawet jednostek latających | ASO/A.Lavadinho

Najtrudniejszy rajd świata w liczbach

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Repucon, Rajd Dakar jest drugą najpopularniejszą imprezą motoryzacyjną na świecie. Pod względem rozpoznawalności ustępuje jedynie Formule 1 i zdecydowanie wyprzedza takie serie jak WRC, Moto GP, WTCC i WEC. Nic więc dziwnego, że z Rajdem Dakar wiążą się wielkie liczby. Imprezę będzie zabezpieczać 9 000 policjantów i żołnierzy. Przygotowanych zostanie około 30 bezpiecznych stref dla kibiców – ich łączna frekwencja wyniosła w ubiegłej edycji aż 4 miliony! Organizatorzy będą korzystać z 60 aut, 7 samolotów, 50 ciężarówek transportowych i 10 autobusów. Każdego dnia na obozowisku, o średniej powierzchni wynoszącej 12 000 m2, stawi się blisko 3000 osób. Dziennie zostanie wydanych 7 000 posiłków, a w ciągu całego wydarzenia – blisko 80 000. Szacuje się, że z biwaków zostanie zebranych 100 ton śmieci. W najbliższej edycji Rajdu Dakar weźmie udział 534 zawodników i 334 pojazdy. Znajdzie się wśród nich 167 motocykli i quadów, 126 samochodów i 41 ciężarówek. Zawodnicy i członkowie ich zespołów będą reprezentowali w sumie 61 państw. Na starcie stanie aż 135 nowicjuszy, co oznacza, że 97 pojazdów (30 procent stawki) będzie walczyć o tytuł najlepszego debiutanta. Najmłodszym uczestnikiem w historii Rajdu Dakar będzie 16-letni mechanik Mitchel van den Brink. Tegoroczna impreza będzie miała także najliczniejszą żeńską obsadę od przenosin do Ameryki Południowej – na starcie zobaczymy 17 pań. Żeby lepiej zobrazować te liczby warto dodać, że w 2015 roku pojazdy kierujące się na Rajd Dakar utworzyły we francuskim porcie w Le Havre kolejkę o długości 4,5 kilometra!

Szpital polowy w czasie Rajdu Dakar 2017
Organizatorzy zapewniają potężne zaplecze medyczne, w tym szpital polowy z zaawansowanym sprzętem | fot. Florent Gooden/DPPI

Bezpieczeństwo priorytetem

Organizatorzy przykładają wielką wagę do bezpieczeństwa. Prędkość uczestników w czasie jazdy po publicznych drogach będzie nieustannie monitorowana. Przekroczenie przepisów grozi nieuniknioną karą. Nad kontrolą dyscypliny będą czuwać policjanci, a organizatorzy będą dodatkowo analizować jazdę uczestników przy wykorzystaniu technologii GPS. Co więcej, wszyscy autoryzowani kierowcy, którzy wezmą udział w rajdzie, również ci nie będący zawodnikami, muszą podpisać dokument zobowiązujący do odpowiedniego zachowania za kierownicą. W razie jakichkolwiek zdarzeń nad zdrowiem i życiem uczestników czuwać będzie ekipa medyczna, wyposażona w śmigłowce i przystosowane pojazdy. Rajdowi towarzyszyć będzie również zaawansowany szpital polowy.

Kuba Przygoński w samochodzie rajdowym
Kuby Przygońskiego nie mogło zabraknąć na starcie 41. edycji Rajdu Dakar - polski kierowca stanie do wycięczającej rywalizacji już po raz dziesiąty | fot. MCH Photo

Polacy w Rajdzie Dakar 2019

W 41. edycji Rajdu Dakar na starcie stanie 11 Polaków. Jednym z faworytów jest Kuba Przygoński,  który w parze z Tomem Colsoulem wygrali zeszłoroczny Puchar Świata, w poprzedniej edycji Rajdu Dakar dojechali na piątym miejscu i w tym roku celują w podium. W kategorii samochodów zobaczymy też polską załogę Aron Domżała – Maciej Marton, którzy pojadą Toyotą Hilux, a ich ojcowie – Maciej Domżała i Rafał Marton – zgłosili się jako załoga Polarisa w klasie UTV. W kategorii quadów jedynym biało-czerwonym reprezentantem będzie Kamil Wiśniewski, a na motocyklach KTM pojadą reprezentaci Orlen Teamu, Maciej Giemza i Adam Tomiczek. Polskie nazwiska zobaczymy też na prawych fotelach. Szymon Gospodarczyk, który był w poprzedniej edycji trzeci przed w klasie UTV, w tym roku będzie nawigował Meksykanina Santiago Creela (Polaris). Sebastian Rozwadowski po raz kolejny będzie pilotem Benediktasa Vanagasa (Toyota Hilux), a dwukrotny zwycięzca Rajdu Dakar - Dariusz Rodewald będzie mechanikiem pokładowym w Iveco zespołu Team de Rooy. W fabrycznej ekipie Toyota Gazoo Racing South Africa jako pilot Holendra Bernharda Ten Brinke wystartuje trzykrotny rajdowy mistrz Polski Xavier Panseri, który od ponad 10 lat mieszka w Polsce.

Toyoty w alei serwisowej w czasie Rajdu Dakar
Praca pod presją czasu daje się we znaki nie tylko kierowcom, ale również mechanikom zespołów | fot. ASO/A.Vialatte

5000 km do pokonania

Tegoroczny Rajd Dakar będzie krótszy od poprzednich edycji, a trasa wiedzie tylko przez jeden kraj, ale nie znaczy, to że będzie łatwiej. Umiejscowienie Rajdu Dakar 2019 w Peru oznacza, że uczestnicy przez zdecydowaną większość czasu będą borykać się z grząskimi, piaszczystymi wydmami. Uroczysta ceremonia startu odbędzie się 6 stycznia w Limie, a już następnego dnia rozpocznie się ostra rywalizacja. Do walki staną 334 pojazdy, które do pokonania będą miały 5 000 kilometrów, w tym 3 000 kilometrów odcinków specjalnych. Metę Rajdu Dakar 2019 zaplanowano na 17 stycznia.

Toyota Hilux zespołu Toyota Gazoo Racing
W tym roku trasa Rajdu Dakar prowadzi tylko przez Peru | fot. DPPI/F.Le Floc'h

Niespodzianki na starcie

Rozległe, otwarte przestrzenie peruwiańskich pustyń dają możliwość zorganizowania dwóch startów masowych – przed 5. odcinkiem specjalnym na wydmach w Ilo oraz przed 9. odcinkiem specjalnym wokół Pisco. Drugi odcinek specjalny z Pisco do San Juan de Marcona będzie wyzwaniem nawigacyjnym dla załóg samochodów. Organizator postanowił na tą zdradliwą próbę wypuścić auta przed motocyklami i quadami, by kierowcy i piloci nie sugerowali się trasą obraną przez jednoślady. Z kolei 8. odcinek specjalny będzie pojedynkiem czołowych załóg. 10 najszybszych motocykli, 10 samochodów oraz pięć ciężarówek z poprzedniego dnia. 

Rajd Dakar 2019 da drugą szansę

Rajd Dakar bywa bezwzględny dla załóg i pojazdów. Nie raz defekt czy wypadek eliminuje załogę z dalszej rywalizacji po kilkuset kilometrach. W 2019 roku samochody, pojazdy UTV i ciężarówki, które odpadną w pierwszym tygodniu rajdu będą mogły powrócić do rywalizacji w osobnej klasyfikacji po dniu przerwy. Pojazdy, które dostaną drugą szansę, będą oznakowane pomarańczową tablicą i nie będą mogły wystartować wśród 25 pierwszych załóg na odcinkach specjalnych.

Lista odcinków 41. edycji Rajdu Dakar

OS1 (7 stycznia) Lima – Pisco 331 km (SS: 84 km)

OS2 (8 stycznia) Pisco – San Juan de Marcona 553 km (SS: 342 km)

OS3 (9 stycznia) San Juan de Marcona – Arequipa 798 km (SS: 331 km)

OS4 (10 stycznia) BQ Arequipa – Tacna 511 km (SS: 351 km), CT Arequipa – Moquegua 664 km (SS: 351 km)

OS5 (11 stycznia) BQ Tacna -  Arequipa 776 km (SS: 445 km), CT Moquegua – Arequipa 714 km (SS: 450 km)

OS6 (13 stycznia) Arequipa – San Juan de Marcona BQ: 838 km (SS: 317 km), CT 810 km (290 km)

OS7 (14 stycznia) San Juan de Marcona - San Juan de Marcona 387 km (SS: 323 km)

OS8 (15 stycznia) San Juan de Marcona – Pisco 575 km (SS: 360 km)

OS9 (16 stycznia) Pisco – Pisco 409 km (SS: 313 km)

OS10 (17 stycznia) Pisco – Lima 359 km (SS: 112 km)

Trasy dla poszczególnych typów pojazdów mogą różnic się długością, stąd litery: B (motocykle), Q (quady), C (samochody), T (ciężarówki).

Zdjęcie w nagłówku: DPPI/F.Le Floc'h

© 2018-2019 Complex Motorsport