Rajd Dakar 2018 – wszystko, co musisz wiedzieć

18-12-2017

Rajd Dakar 2018 – wszystko, co musisz wiedzieć

Zdjęcie w nagłówku: DPPI/F.Le Floc'h

Jak wyglądała historia Rajdu Dakar i dlaczego rywalizacja odbywa się obecnie w Ameryce Południowej? Których Polaków zobaczymy w najbliższej odsłonie najtrudniejszego rajdu świata? Którędy będzie przebiegała trasa 40. edycji rywalizacji? Jak wygląda Rajd Dakar w liczbach? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz właśnie w tym tekście. Oto wszystko, co musisz wiedzieć przed startem Rajdu Dakar 2018!

Samochód na trasie Rajdu Dakar 2017
To już 10 raz, kiedy Rajd Dakar gości w Ameryce Południowej | fot. FRANCK FIFE/AFP/Getty Images

Historia Rajdu Dakar

Najbliższa, 40. edycja Rajdu Dakar już po raz 10 zostanie przeprowadzona w Ameryce Południowej. Ale najtrudniejszy rajd świata, jak sama nazwa wskazuje, pierwotnie był rozgrywany na zupełnie innej ziemi. Historia Rajdu Dakar zaczyna się w 1977 roku, kiedy Thierry Sabine zgubił się na swoim motocyklu pośród piasków Pustyni Libijskiej w czasie Rajdu Abidjan-Nice. Francuz miał być tak zachwycony pięknem i potęgą niedostępnego terenu, w jaki się zapuścił, że postanowił podzielić się swoimi wrażeniami z innymi fanami motoryzacji, organizując na tej trasie rajdową rywalizację. W ten oto sposób 26 grudnia 1979 roku wystartował pierwszy w historii Rajd Paryż-Dakar. Przez kolejne lata trasy tej ekstremalnej rajdowej potyczki wytyczano przez rozmaite tereny i różne miasta. Na przykład w 1992 roku zwodnicy dojechali ze stolicy Francji aż do Kapsztadu, a dwa lata później rywalizację przeprowadzono na trasie Paryż-Dakar-Paryż. Jednak to w stolicy Senegalu zwykle zlokalizowana była meta.

Kibice oglądający Rajd Dakar w Ameryce Południowej
Niegdyś Afrykanie, a dzisiaj mieszkańcy Ameryki Południowej mogą z bliska obserwować rywalizację w ramach najtrudniejszego rajdu świata | fot. DPPI/F.Gooden

Dakar w Ameryce?

Dlaczego więc Rajd Dakar jest obecnie organizowany w Ameryce Południowej? Wszystko przez zagrożenie terrorystyczne. Był 4 stycznia 2008 roku. Praktycznie zaraz, bo następnego dnia, z Lizbony miała wystartować jubileuszowa, 30. edycja Rajdu Dakar. Zawodnicy byli przygotowani do startu, a oczy całego świata po raz trzeci miały spocząć na stolicy Portugalii, w oczekiwaniu na wielkie rajdowe emocje. Ostatecznie jednak organizatorzy, w obawie przed atakami terrorystycznymi w leżącej na trasie Mauretanii, zdecydowali się na odwołanie wydarzenia. Organizatorzy musieli więc znaleźć bezpieczniejsze tereny. Skutkiem tego w następnym roku Rajd Dakar przeniósł się za Atlantyk i gości tam do dziś.

Typowa sceneria dla Rajd Dakar
Rajd Dakar to wielkie przedsięwzięcie. W jego organizację zaangażowanych jest mnóstwo ludzi, pojazdów, a nawet jednostek latających | ASO/A.Lavadinho

Najtrudniejszy rajd świata w liczbach

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Repucon, Rajd Dakar jest drugą najpopularniejszą imprezą motoryzacyjną na świecie. Pod względem rozpoznawalności ustępuje jedynie Formule 1 i zdecydowanie wyprzedza takie serie jak WRC, Moto GP, WTCC i WEC. Nic więc dziwnego, że z Rajdem Dakar wiążą się wielkie liczby. Imprezę będzie zabezpieczać 20 000 policjantów i żołnierzy. Przygotowanych zostanie około 50 bezpiecznych stref dla kibiców – ich łączna frekwencja wyniosła w ubiegłej edycji aż 4 miliony! Organizatorzy będą korzystać z 60 aut, 10 samochodów, 7 samolotów, 50 ciężarówek transportowych i 10 autobusów. Każdego dnia na obozowisku, o średniej wielkości wynoszącej 12 000 m2, stawi się około 2 800 osób. Dziennie zostanie wydanych 7 000 posiłków, a w ciągu całego wydarzenia – 85 000. W najbliższej edycji Rajdu Dakar weźmie udział 515 zawodników i 332 pojazdy. Znajdzie się wśród nich 190 motocykli i quadów, 100 samochodów i 42 ciężarówki. Zawodnicy i członkowie ich zespołów będą reprezentowali w sumie 54 państwa. Żeby lepiej zobrazować te liczby warto dodać, że w 2015 roku pojazdy kierujące się na Rajd Dakar utworzyły we francuskim porcie w Le Havre kolejkę o długości 4,5 kilometra!

Szpital polowy w czasie Rajdu Dakar 2017
Organizatorzy zapewniają potężne zaplecze medyczne, w tym szpital polowy z zaawansowanym sprzętem | fot. Florent Gooden/DPPI

Bezpieczeństwo priorytetem

Organizatorzy przykładają wielką wagę do bezpieczeństwa. Prędkość uczestników w czasie jazdy po publicznych drogach będzie nieustannie monitorowana. Przekroczenie przepisów grozi nieuniknioną karą. Nad kontrolą dyscypliny będą czuwać policjanci, a organizatorzy będą dodatkowo analizować jazdę uczestników przy wykorzystaniu technologii GPS. Co więcej, wszyscy autoryzowani kierowcy, którzy wezmą udział w rajdzie, również ci nie będący zawodnikami, muszą podpisać dokument zobowiązujący do odpowiedniego zachowania za kierownicą. W razie jakichkolwiek zdarzeń nad zdrowiem i życiem uczestników czuwać będzie 60-osobowa ekipa medyczna, wyposażona w śmigłowce i przystosowane pojazdy. Rajdowi towarzyszyć będzie również zaawansowany szpital polowy.

Kuba Przygoński w samochodzie rajdowym
Kuby Przygońskiego nie mogło zabraknąć na starcie 40. edycji Rajdu Dakar - polski kierowca stanie do wycięczającej rywalizacji już po raz dziewiąty | fot. MCH Photo

Polacy w Rajdzie Dakar 2018

W jubileuszowej, 40. edycji Rajdu Dakar zobaczymy 10 Polaków. Maciej Giemza reprezentujący Orlen Team, Paweł Stasiaczek i Jakub piątek z Duust Rally Team i Maciej Berdysz wystartują na motocyklach KTM. Rafał Sonik i Kamil Wiśniewski, jadący w barwach Sonik Team, zasiądą na quadach Yamahy i Can-Am. W samochodach zobaczymy trzech rodaków. Jedynym kierowcą w nadchodzącym Rajdzie Dakar będzie Kuba Przygoński, który razem z Tomem Colsoulem zasiądzie w Mini John Cooper Works Rally. Oprócz Przygońskiego w rajdowych autach zobaczymy Sebastiana Rozwadowskiego, który będzie pilotem Benediktasa Vanagasa oraz Macieja Martona wspomagającego Petera Van Merksteijna. Obaj polscy piloci wystartują w Toyotach Hilux. Rozwadowski w należącej do Team Pitline, a Marton w barwach zespołu Overdrive. Na Rajdzie Dakar Polskę będzie reprezentował również mechanik, Michał Wrzos.

Toyoty w alei serwisowej w czasie Rajdu Dakar
Praca pod presją czasu daje się we znaki nie tylko kierowcom, ale również mechanikom zespołów | fot. ASO/A.Vialatte

Napięty harmonogram

Chociaż Rajd Dakar 2018 wystartuje 6 stycznia, zawodnicy będę musieli stawić się w Ameryce Południowej jeszcze przed w świętem Trzech Króli. We wtorek 2 i w środę 3 stycznia w porcie w Limie odbędą się odbiory pojazdów, które jeszcze przed końcem listopada wyruszyły statkami w drogę do Ameryki Południowej. Od 3 stycznia będą trwały badania techniczne, a 5 stycznia zawodnicy spotkają się na brefingu. 40. edycja Rajdu Dakar wystartuje 6 stycznia ze stolicy Peru - Limy. Po kilku dniach, 12 stycznia zawodnicy nieco odpoczną, dzięki dniu wolnemu w najwyżej położonej stolicy świata – La Paz. Rok temu w boliwijskim mieście aż milion kibiców witało zawodników. Rajd Dakar zakończy się 20 stycznia w argentyńskiej Córdobie.

Toyota Hilux zespołu Toyota Gazoo Racing
Zawodnicy przejadą przez trzy połodniowoamerykańskie kraje - Peru, Boliwię i Argentynę | fot. DPPI/F.Le Floc'h

Licząca 9 000 kilometrów trasa

Trasa najbliższego Rajdu Dakar będzie wiodła przez trzy kraje – Peru, Boliwię i Argentynę. Rozpocznie się na zachodnim wybrzeżu Ameryki Południowej, by następnie wspiąć się w wysokie Andy i biegnąc na południe pośród gór dotrzeć do leżącej w mniej ekstremalnej scenerii Córdoby – drugiego co do wielkości miasta Argentyny. Zawodnicy pokonają dystans liczący 9 000 kilometrów, z czego połowę tej odległości będą stanowiły odcinki specjalne. Trasa najbliższej edycji Rajdu Dakar składa się w z 14 OS-ów, w tym siedmiu poprowadzonych przez najtrudniejszy teren, poza jakimikolwiek drogami. Dodatkowo przez pięć dni zawodnicy będą rywalizować na wysokościach przekraczających 3 000 m n.p.m., co wystawi ich organizmy na jeszcze większą próbę. Pełna lista odcinków i długości ich tras znajduje się poniżej. 

Trasa Rajdu Dakar 2018
Trasa 40. edycji Rajdu Dakar | fot. Dakar.com/A.S.O.

Lista odcinków 40. edycji Rajdu Dakar

OS1 (6 stycznia) Lima - Pisco: 272 km (SS: 31 km)

OS2 (7 stycznia) Pisco - Pisco: 278 km (SS: 267 km)

OS3 (8 stycznia) Pisco - San Juan de Marcona CT: 502 km (SS: 295 km) | BQ, 501 km (SS: 295 km)

OS4 (9 stycznia) San Juan de Marcona - San Juan de Marcona: 444 km (SS: 330 km)

OS5 (10 stycznia) San Juan de Marcona - Arequipa BQ: 770 km (SS: 264 km) | CT: 932 km (SS: 267 km)

OS6 (11 stycznia) Arequipa - La Paz: 758 km (SS: 313 km)

OS7 (13 stycznia) La Paz - Uyuni: 726 km (SS: 425 km) | T: 669 km (SS: 368 km)

OS8 (14 stycznia) Uyuni - Tupiza: 584 km (SS: 498 km) | T: 558 km (SS: 380 km)

OS9 (15 stycznia) Tupiza - Salta: 754 km (SS: 242km)

OS10 (16 stycznia) Salta - Belén: 795 km (SS: 372 km)

OS11 (17 stycznia) Belén - Chilecito BQ: 484 km (SS: 280 km) | CT: 746 km (SS: 280 km)

OS12 (18 stycznia) Chilecito - San Juan BQ: 722 km (SS: 375 km) |CT: 791 km (SS: 522 km)

OS13 (19 stycznia) San Juan - Córdoba BQ: 904 km (SS: 423 km) | CT: 927 km (SS: 368 km)

OS14 (20 stycznia) Córdoba-Córdoba: 284 km (SS: 119 km)

Trasy dla poszczególnych typów pojazdów mogą różnic się długością, stąd litery: B (motocykle), Q (quady), C (samochody), T (ciężarówki).

© 2017, MOTORSPORT.info.pl