5 faktów o Toyocie GT86, które musisz znać

03-02-2018

5 faktów o Toyocie GT86, które musisz znać

Jaka historia kryje się za nazwą Toyoty GT86? Co to auto ma wspólnego z Corollą Króla Driftu i Jamesem Bondem? Dlaczego prowadzi się tak dobrze i jest chętnie wykorzystywane w driftingu? W czym Toyota GT86 jest podobna do Lexusa LFA? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym tekście. Oto 5 faktów o Toyocie GT86, które zdecydowanie musisz znać.

Toyota GT86 oraz Toyota 2000GT i Corolla AE86
Toyota GT86 jest spadkobierczynią bogatej historii

Coupé o sportowym rodowodzie

Toyota rzadko nazywa swoje modele skrótami i liczbami. Decyzja o określeniu nowego sportowego samochodu mianem „GT86” nie mogła być więc dziełem przypadku. Nazwa nawiązuje do dwóch Toyot, które są niekwestionowanymi filarami sportowej historii tej marki. Litery „GT” pochodzą od modelu 2000GT, pierwszego japońskiego supersamochodu, auta Jamesa Bonda w filmie "Żyje się tylko dwa razy". Natomiast liczbę 86, po japońsku wymawianą jako hachiroku, zaczerpnięto z nazwy Corolli AE86. Ten samochód fani sportów motorowych kojarzą tylko z jednym - driftingiem. Dzięki prostej, lekkiej konstrukcji i napędowi na tył, ten kompakt skradł serca wielu drifterów i był jednym z pierwszych modeli wykorzystywanych w tym sporcie. Takim autem jeździł chociażby Król Driftu, Keiichi Tsuchiya. Postać, która w wielkim stopniu przyczyniła się do rozwoju tej dyscypliny, spadkobierca ojca driftingu, Kunimitsu Takahashiego. Nie ma wątpliwości, że z nazwą Toyoty GT86 wiąże się długa i ciekawa historia.

Logo Toyoty GT86 znajdziemy m.in. na przednich lampach
Dodatkowe oznaczenia nadają Toyocie GT86 wyjątkowego charakteru 

Opanowana przez liczbę 86

Liczbę 86 znajdziemy nie tylko w nazwie sportowego coupé Toyoty. Ba, można nawet powiedzieć, że opanowała cały samochód. Numer umieszczono przede wszystkim w logo auta, sprawiając przy tym, że symbolizuje on koła samochodu jadącego w poślizgu. Emblematy z takim oznaczeniem znajdziemy na przednich nadkolach, na tyle samochodu, a także na kloszach przednich lamp. To jednak nie koniec. Liczbę 86 napotkamy również w miejscach, w których najmniej byśmy się jej spodziewali. Średnica końcówek rur wydechowych to dokładnie 86 mm. Jakby tego było mało, taką samą wartość mają skok i średnica tłoka!

Konstrukcja Toyoty GT86
Silnik umieszczony z przodu i napęd na tył są tym, co fani sportowych samochodów lubią najbardziej

Klasyczna konstrukcja

Toyota GT86 zasłynęła jako auto dające wielką frajdę z prowadzenia i skore do jazdy bokiem. To zasługa konstrukcji klasycznego sportowego coupé i dobrego wyważenia. Samochód napędza, umieszczony z przodu, silnik typu bokser o pojemności 2 litrów i mocy 200 KM. Jednostka wprawia w ruch tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej lub automatycznej. W wersji z manualną przekładnią samochód wyposażono w dyferencjał o ograniczonym uślizgu (LSD) i przy takiej konfiguracji przyspieszenie Toyoty GT86 do "setki" wynosi 7,6 s, a prędkość maksymalna to 226 km/h. Silnik zamontowano jak najbliżej tyłu samochodu, dzięki czemu rozłożenie masy pomiędzy osiami wynosi niemal 50/50. Auto ma również bardzo nisko umieszczony środek ciężkości – to korzyść płynąca z zastosowania motoru o przeciwległych cylindrach. W rzeczywistości Toyota GT86 ma rozłożenie masy i środek ciężkości położone niemal tak nisko i blisko centralnego punktu konstrukcji, jak Lexus LFA.

Toyota GT86 tuning
Toyota GT86 przypadła do gustu miłośnikom tuningu i driftingu

Toyota GT86 - do tuningu i driftingu

GT86 jest samochodem chętnie poddawanym tuningowi. Na rynku można znaleźć wiele części pozwalających na zmodyfikowanie osiągów i wyglądu auta. Tę konstrukcję upodobali sobie również drifterzy. W amerykańskiej serii Formula Drift, najbardziej prestiżowej lidze driftingowej na świecie, startuje kilka Toyot GT86. Taki samochód wybrali m.in. Ryan Tuerck czy Ken Gushi. Co ciekawe, driftingowe GT86 są bardzo często wyposażane w motor 2JZ znany z innego legendarnego coupé japońskiego producenta – Toyoty Supry. Również w Polsce znajdziemy takie konstrukcje. Zmodyfikowaną Toyotą GT86, wyposażoną w silnik 2JZ-GTE o mocy 1000 koni mechanicznych, od kilku lat jeździ aktualny driftingowy mistrz Polski, Kuba Przygoński. Właśnie takim samochodem w 2013 roku ustanowił rekord Guinnesa w prędkości driftu.

Toyota GT86 2JZ-GTE drifting Kuba Przygonski
Coupé Toyoty wybrało wielu drifterów, również tych rywalizujących w wirtualnym świecie

Popularna w wirtualnej rzeczywistości

Toyota GT86 zdobyła popularność nie tylko w prawdziwym świecie. W rywalizacji online po to auto sięgnął Łukasz Kaliszewski, aktualny mistrz największej ligi e-driftingu na świecie – Drift Corner Grand Prix. „Wybrałem Toyotę GT86, ponieważ ma świetny rozkład masy i zawieszenie o bardzo dobrej charakterystyce pracy. W simracingu to tak samo ważne, jak w rywalizacji na prawdziwym torze” – podkreśla Kaliszewski, który nie tylko wygrywa w wirtualnych zawodach, ale jest również właścicielem firmy Simetics, zajmującej się budową profesjonalnych symulatorów. W rozgrywce online Toyotę GT86 wybrali również mistrzowie driftingu z realnego świata – Paweł Trela i Adam Rubik Zalewski. Jazda na symulatorze jest dla nich świetnym treningiem, ponieważ wykorzystywany sprzęt i oprogramowanie w pełni oddają realia rywalizacji na prawdziwym torze.

Dane techniczne Toyoty GT86

Silnik  2.0 Bokser 6M/T  2.0 Bokser 6A/T
Oznaczenie kodowe FA20
Liczba cylindrów 4
Układ, zasilanie powietrzem Bokser, wolnossący
Paliwo Benzyna
Układ wtrysku paliwa D-4S
Liczba zaworów 16 (DOHC)
Pojemność skokowa (cm3) 1998
Średnica x skok tłoka (mm) 86,0 x 86,0
Stopień sprężania 12,5:1
Maksymalna prędkość obrotowa (obr./min) 7400
Moc maksymalna KM / KW (obr./min) 200 / 147 (7000)
Maksymalny moment obrotowy  Nm (obr./min) 205 (6400-6600)
Poziom emisji EURO6
   
Zawieszenie  
Przód Kolumny MacPhersona
Tył Dwuwahaczowe
   
Osiągi  
Prędkość maksymalna (km/h) 226 210
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 8,2
   
Zużycie paliwa  
Cykl miejski (l/100km) 10,4 9,6
Cykl pozamiejski (l/100km) 6,4 5,7
Cykl mieszany (l/100km) 7,8 7,1
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50
   
Emisja CO2  
Cykl miejski (g/100km) 240 223
Cykl pozamiejski (g/100km) 148 131
Cykl mieszany (g/100km) 181 164
   
Wymiary zewnętrzne  
Długość całkowita (mm) 4240
Szerokość całkowita (mm) 1775
Wysokość całkowita (mm) (z anteną płetwa rekina) 1285 (1320)
Rozstaw osi (mm) 2570
Rozstaw kół przednich (mm) 1520
Rozstaw kół tylnych (mm) 1540
Współczynnik oporu powietrza (Cx) 0,27
   
Masa
Masa własna (kg)   
Min. (EC/ECE)

1222-1247

1242-1270

Ceny sportowego coupé Toyoty

Ceny Toyoty GT86 w polskich salonach zaczynają się od 129 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję wyposażeniową Premium. W specyfikacji Prestige auto kosztuje 136 900 zł. W tej wersji samochód można dodatkowo wyposażyć m.in. w amortyzatory firmy Sachs. 

© 2017, MOTORSPORT.info.pl