Lexus RC F GT3 - tak powstaje samochód wyścigowy

12-07-2018

Lexus RC F GT3 - tak powstaje samochód wyścigowy

W tym sezonie szwajcarski zespół Emil Frey Racing wystawia do wyścigów europejskiej serii Blancpain GT dwa specjalnie przygotowane Lexusy RC F GT3. Jak powstały te auta wyścigowe i czym różnią się od samochodów, które można kupić w salonie?

Wyścigowy Lexus RC F GT3 na torze
fot. Lexus

Wyścigówka na bazie Lexusa RC F

Wyścigowy Lexus RC F GT3 został zbudowany na bazie seryjnej, wyczynowej wersji RC F – luksusowego sportowego coupe z wolnossącym, pięciolitrowym silnikiem V8, rozwijającym moc 477 KM przy 7100 obr.min i maksymalny moment obrotowy 520 Nm, dostępny w zakresie od 4800 do 5600 obr./min. Tak potężna jednostka zapewnia drogowemu samochodowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 270 km/h.

W oparciu o seryjne auto, zespół kierowany przez głównego inżyniera Yukihiko Yaguchi skonstruował maszynę stworzoną specjalnie z myślą o wyścigach, spełniającą wymagania FIA dla kategorii GT3. Tak z auta drogowego powstał samochód wyścigowy

Lexus RC F GT3 na torze wyścigowymfot. Lexus

Aerodynamiczna karoseria i redukcja masy

Zewnętrznie RC F GT3 już na pierwszy rzut oka różni się od pierwowzoru. Aby pomieścić sportowe koła o rozmiarze 13x18, wyścigowy Lexus zyskał szersze błotniki. Nadwozie zostało zoptymalizowane w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego i zapewnienia odpowiedniego opływu powietrza. Praktycznie wszystkie zewnętrzne elementy karoserii wykonano z lekkich i bardzo mocnych kompozytów na bazie włókna węglowego. Kompozytowe są pokrywy silnika i bagażnika, dach, drzwi, zderzaki, przedni spojler, poszerzone progi, tylny dyfuzor i duży tylny spojler. Z kompozytów wykonano również airbox, tablicę przyrządów oraz wykończenie kabiny, z której zniknęły wszelkie znamiona luksusu znane z seryjnego modelu RC. Zamiast szklanych szyb zastosowano poliwęglan. Wszystko to pozwoliło zmniejszyć masę samochodu w stosunku do fabrycznego RC F o 495 kilogramów - do zaledwie 1300 kg.

Samochód wyścigowy Lexus RC F GT3 na torze
fot. Lexus

Silnik wyścigowego Lexusa Lexus RC F GT3

W Lexusie RC F GT3 zainstalowano silnik V8 o pojemności skokowej 5,4 litra i mocy ponad 500 KM oraz sportową, sześciostopniową sekwencyjną skrzynię biegów. Działaniem zespołu napędowego i innych kluczowych systemów sterują cztery komputery. Podczas jazdy kierowca ma możliwość zmieniania map parametrów pracy silnika i skrzyni biegów. System telemetrii na bieżąco przesyła dane o stanie samochodu do stanowiska inżynierów, co pozwala lepiej dostosowywać ustawienia do specyfiki toru i szybciej reagować na ewentualne problemy.

Wnętrze wyścigowego Lexusa RC F GT3
fot. Lexus

RC F GT3 w rękach zespołu Emil Frey Lexus Racing

Szwajcarski zespół Emil Frey Lexus Racing z powodzeniem wykorzystuje możliwości RC F GT3, czego dowodzą sukcesy osiągnięte w tym sezonie – punktowany wynik na torze w Brands Hatch, miejsce na podium w Silverstone, zwycięstwo na torze Paul Ricard i kolejne punkty zdobyte we włoskim Misano. Następny wyścig serii Blancpain GT, w którym zobaczymy auta ekipy Emil Frey Lexus Racing to rozgrywany w dniach 26-29 lipca 24 Hours of Spa-Francorchamps.

© 2017, MOTORSPORT.info.pl