Dlaczego silnik V10 Lexusa LFA jest tak wyjątkowy?

01-08-2018

Dlaczego silnik V10 Lexusa LFA jest tak wyjątkowy?

Lexus LFA to z pewnością najbardziej zaawansowana technicznie konstrukcja w historii tej luksusowej, japońskiej marki. Supersamochód wykonano z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym, a pod jego maskę powędrował opracowany specjalnie dla tego modelu 10-cylindrowy silnik w układzie V. Oto najważniejsze informacje o tym motorze i parametry tego wyjątkowego silnika.

Wnętrze Lexusa LFA

Silnik V10 – złoty środek 

Inżynierowie odpowiedzialni za projekt Lexusa LFA wiedzieli, że opracowany przez nich supersamochód musi mieć odpowiednie osiągi. Stwierdzili, że silnik V8 mógłby być za słaby do tak ambitnego projektu. Z drugiej strony potężny motor V12 ważyłby zbyt dużo. Dlatego pod maskę Lexusa LFA trafiła jednostka V10. Silnik 1LR-GUE ma pojemność 4 805 cm3 i moc maksymalną 560 KM. Motor rozkręca się do 9500 obr./min, a uzyskanie maksymalnych obrotów na birgu jałowym zajmuje mu jedyne 0,6 s. Takie parametry sprawiają, że Lexus LFA przyspiesza od zera do 100 km/h w 3,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna to ponad 320 km/h.

Lexus LFA w ruchu 

Motor rodem z Formuły 1

Przy projektowaniu silnika Lexusa LFA skorzystano z pomocy inżynierów Yamahy, doświadczonych w tworzeniu motorów dla bolidów Formuły 1. Dwa rzędy cylindrów jednostki V10 umieszczono względem siebie pod kątem 72 stopni. W powstałej w ten sposób przestrzeni znalazło się miejsce na chłodnicę oleju i system odpowietrzenia skrzyni korbowej. Blok silnika i jego głowice wykonano z aluminium. Pokrywy głowic zrobiono z magnezu, a kute korbowody stworzono przy wykorzystaniu tytanu, dzięki czemu są o 40 procent lżejsze od konwencjonalnych. Z tego wytrzymałego metalu stworzono również 40 zaworów silnika, a do wykonania dźwigni zaworowych o niskim profilu wykorzystano wytrzymałą stal narzędziową. Zastosowanie takich rozwiązań sprawiło, że rozrząd silnika Lexusa LFA ma bezwładność o połowę niższą niż tradycyjne motory wyczynowe, a cała jednostka wymiarami przypomina silnik V8 i przy tym waży mniej niż typowy motor V6. Aby obniżyć środek ciężkości i zapewnić odpowiednie smarowanie nawet przy dużych przeciążeniach, silnik wyposażono w suchą miskę olejową – rozwiązanie szeroko stosowane w motorsporcie. 

Silnik V10 1LR-GUE Lexusa LFA

Moc wolnossącej jednostki

W silniku Lexusa LFA zastosowano inteligentny układ zmiennych faz rozrządu dla zaworów ssących i wydechowych. Pozwoliło to na zestrojenie komputera sterującego w taki sposób, by motor już od 3700 obr./min wytwarzał 90 procent maksymalnego momentu obrotowego. Inżynierowie odpowiedzialni za konstrukcję silnika LFA zrobili wszystko, by jak najlepiej skorzystać z typowej dla wolnossącej jednostki możliwości zapewniania niemal linowej charakterystyki mocy i momentu obrotowego. Każdy cylinder ma przyporządkowaną oddzielną przepustnicę, sterowaną elektronicznie. Za odpowiednie dawkowanie paliwa odpowiadają wtryskiwacze o 12 otworkach. Motor ma dwuprzepływowy układ dolotowy, a jego drugi kanał otwiera się przy większym obciążeniu silnika. W dolocie znajduje się również komora rezonansowa, która wpływa na brzmienie silnika Lexusa LFA, przypominające dźwięk jednostek napędowych z Formuły 1.

Wydech Lexusa LFA 

Wydech z tytanu

Za charakterystyczne brzmienie Lexusa LFA odpowiada dwudrożny wydech. Każdy przewód kolektorów jest o takiej samej długości i zapewnia odpowiedni rozkład ciśnienia. Wykonany z tytanu tłumik jest dwustopniowy i wyposażono go w zawór, który na wysokich obrotach kieruje spaliny poza komorami tłumiącymi, zapewniając sportowe brzmienie. Kiedy silnik supersamochodu Lexusa jest poddany mniejszemu obciążeniu, gazy przepływają przez elementy tłumiące, zmniejszając hałas.  

Parametry silnika Lexusa LFA (1LR-GUE)

Układ silnika: Widlasty

Liczba cylindrów: 10

Pojemności skokowa: 4805 cm³ 

Moc maksymalna: 560 KM (412 kW) przy 8700 obr./min 

Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm przy 6800 obr./min. 

Maksymalne obroty użytkowe: 9000

Odcięcie paliwa przy 9500 obr./min.

Średnica cylindrów: 88 mm

Skok tłoka: 79 mm

Stopień sprężania: 12

Zdjęcia: Lexus

© 2017, MOTORSPORT.info.pl