Lexus IS 430 – od niego wszystko się zaczęło

03-01-2019

Lexus IS 430 – od niego wszystko się zaczęło

Zanim Lexus zdecydował się na stworzenie modelu IS F i całej serii sportowych aut, grupa kalifornijskich mechaników przygotowała wyjątkowego Lexusa IS 430 na targi SEMA w 2003 roku. Silnik V8, napęd na tył, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu – to recepta na to jak z kompaktowego sedana zrobić maszynę, która podniesie ciśnienie u każdego fana motoryzacji.

Silnik V8 Lexusa IS 430

Lexus IS z V8 pod maską

Targi SEMA to raj dla wszystkich fanów modyfikacji, tuningu i nietypowych projektów. Idealne miejsce, by pokazać najbardziej szalonego IS-a tamtych czasów. Choć pierwszą generację tego modelu wyposażano nawet w trzylitrowe silniki, to jednak zamontowanie 4,3-litrowego motoru V8 3UZ-FE znanego z większych modeli LS i GS było nie lada wyzwaniem dla inżynierów. Tym bardziej, że silnik połączono z lekkim kołem zamachowym oraz manualną, 6-biegową skrzynią Getraga. Efekt? Piekielnie szybki sedan z napędem na tył i mocą 340 KM. 

Lexus IS 430 zaprezentowany na SEMA 203

GS 430 pod spodem

Nadwozie nie zdradza nie tylko osiągów, ale i tego, że stworzony w Kalifornii Lexus IS ma więcej wspólnego z większym bratem Lexusem GS 430 niż ze swoimi innymi wersjami z gamy IS. By wykorzystać pełną moc V-ósemki ekipa mechaników z Rod Millen Special Vehicles przeszczepiła z Lexusa GS chłodnicę silnika, dyferencjał o ograniczonym poślizgu oraz inne elementy przeniesienia napędu.

Rewolucję przeszło też zawieszenie, bo samochód musiał utrzymać w ryzach taką moc. Zastosowano sprężyny Tein oraz regulowane elektronicznie na 16 poziomach amortyzatory. Z porzodu zachowano konstrukcję zawieszenia znaną  Lexusa IS 300, zaś z tyłu autu było bliżej do GS-a. W zatrzymaniu 340-konną bestii pomagały duże hamulce Brembo z wentylowanymi, nawiercanymi tarczami i 4-tłoczkowymi, aluminiowymi zaciskami.

Tył Lexusa IS 430 zaprezentowanego na targach SEMA 2003

Wyjątkowe auto, wyjątkowe części

Lexus IS 430 to maszyna wyjątkowa i prototypowa, więc wiele elementów zostało opracowanych specjalnie dla tego jednego egzemplarza. Kalifornijscy mechanicy stworzyli od zera kolektor wylotowy ze stali nierdzewnej, wykonany z tego samego materiału układ wydechowy z dwiema końcówkami pokaźnych rozmiarów, elementy mocowania silnika, układ dolotowy czy wiązkę elektryczną. Samochód odróżniał się też agresywnym malowaniem – nadwozie było dwukolorowe, czarno-czerwone, a mocarności dodawały 18-calowe, pięcioramienne felgi Speed Star SSR. Przyczepność gwarantowały opony Michelin Sport Cup, a luksusowego sznytu nadawał dopracowany system audio.

Lexus IS 430 zaprezentowany na SEMA 2003

Lexus IS 430 – prekursor serii F

Lexus IS 430 zrobił na targach SEMA w 2003 roku spore wrażenie, ale japońska marka nie zdecydowała się na seryjną produkcję. Dzieło mechaników Roda Millena musiało zrobić na władzach Lexusa wrażenie, bo już cztery lata później firma dołączyła do rywalizacji z Audi, BMW i Mercedesem w klasie luksusowych samochodów o sportowym chrakterze. W 2007 roku zaprezentowano Lexusa IS F. Koncepcja samochodu była podobna do kalifornijskiego protoplasty, bowiem pod nadowzie IS-a wpakowano mocarny silnik V8, tym razem generujący blisko 430 KM. To był początek linii modelowej F, która w Lexusie oznacza najostrzejsze sportowe maszyny. W ciągu dekady powstały jeszcze wzbudzające ogromne emocje Lexusy LFA, RC F oraz GS F. 

Zdjęcia: Lexus

© 2018-2019 Complex Motorsport