Najciekawsze samochody wyścigowe Lexusa

27-03-2019

Najciekawsze samochody wyścigowe Lexusa

Lexus to nie tylko luksusowe SUV-y, limuzyny i grand tourery. Japońska marka ma na koncie także wiele ciekawych aut wyścigowych. Przedstawiamy najciekawsze z nich.

Wyścigowy Lexus GS 450hLexus GS 450h 

Od GS-a się zaczęło

Przygoda Lexusa w motorsporcie zaczęła się w 1999 roku. A pierwszym autem, które wyruszyło na tor był Lexus GS 400. Dwie takie konstrukcje japońska marka wystawiła w klasie Sports wyścigowej serii Grand-American Motorola Cup. Dzięki wyścigowemu GS-owi ekipa wygrała w szóstej rundzie sezonu i zdobyła w sumie cztery podium. Na torach startował również GS w 450h. Wyścigowy samochód z napędem hybrydowym wystawiono do boju na japońskiej ziemi, w 24-godzinnym wyścigu. 

Wyścigowy SUV na Nürburgringu

Hybrydowy Lexus GS nie był pierwszym autem z napędem tego typu, którym japońska marka postanowiła rywalizować na torze. GS 450h wystartował w 2006 roku, a rok wcześniej Lexus wystawił w wyścigu Nürburgring 24H hybrydowego SUV-a, model RX 400h. Dzięki temu stał się pierwszym producentem, który w istotnym wyścigu wystartował autem z napędem w pełni hybrydowym.

Lexus IS na torze

W ślady z modelem GS poszedł również mniejszy sedan Lexusa, IS. Wyścigowy samochód po raz pierwszy wystartował już w 2001 roku, w Grand-American Cup North American Street Stock Series. Już w piątej rundzie debiutanckiego sezonu jednemu z trzech wyścigowych Lexusów IS 300 udało się wygrać. W podobnym okresie słabszy IS 200 należący do prywatnego zespołu rywalizował w brytyjskim MSA British Touring Car Championship. Auto było uważane wtedy za jedną z najmocniejszych konstrukcji, która nie pochodzi z warsztatu producenta. 

Wyścigowy Lexus IS 350
Lexus IS 350

IS pisze historię 

Kompaktowy sedan przyczynił się również do powstania zespołu Gazoo Racing. W 2007 roku dwiema używanymi Toyotami Altezza - znanymi poza Krajem Kwitnącej Wiśni pod nazwą Lexus IS - ekipa wystartowała w swoim pierwszym wyścigu Nürburgring 24H. Mało tego, wyścigowy Lexus IS z sukcesami rywalizował w japońskich wyścigach SuperGT, w klasie GT300. Już rok po debiucie dał swoim kierowcom i zespołowi tytuły mistrzowskie. 

Lexus IS F CCS RLexus IS F CCS-R

Lexus jedzie w Pikes Peak 

Japoński producent ma na koncie również starty w Pikes Peak International Hill Climb. Lexus startował w tym legendarnym wyścigu kilka razy, w tym dwukrotnie - w edycjach 2012 i 2013 - modelem IS F CCS-R. W 2013 roku to obleczone w karbonowe nadwozie auto wygrało w klasie i jak się później okazało, pozwoliło sprawdzić w boju rozwiązania opracowane dla coupé RC F Carbon.

Wyścigowy lexus SC 430
Lexus SC 430

SC 430 rządzi w japońskich wyścigach

Chociaż historia Lexusa rozpoczyna się w 1989 roku, na rodzimym rynku marka zadebiutowała dopiero 16 lat później. Z okazji oficjalnego wejścia na japoński rynek w 2006 roku władze koncernu Toyota zadecydowały, że coupé SC 430 zastąpi w słynnej serii SuperGT Suprę. Wyścigowy Lexus okazał się bardzo mocnym rywalem - zwyciężył już w pierwszej rundzie, jeszcze w tym samym sezonie dał swojemu zespołowi mistrzostwo i do 2010 roku rządził na japońskich torach. 

Wyścigowy Lexus LF-A
Lexus LF-A

Lexus LFA na torze 

Widok supersamochodu, takiego jak Lexus LFA na torze wyścigowym raczej nie jest niczym nietypowym. Ale najbardziej ekstremalny samochód drogowy w historii Lexusa rywalizował na torze jeszcze zanim znalazł się w sprzedaży. W latach 2008 - 2010 auto startowało w wyścigach Nürburgring 24H, na początku jako koncept LF-A, a w ostatnim roku jako pojazd o specyfikacji zbliżonej do drogowej. Wtedy też model LFA zwyciężył w swojej klasie.

Wyścigowy Lexus CT 200h
Lexus CT 200h

Hybrydowym hatchbackiem też można

Przygoda z motorsportem nie ominęła nawet Lexusa CT 200h. Hybrydowy hatchback w 2011 roku wystartował na torze Nürburgring w 6-godzinnym wyścigu Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy. Ostatecznym przygotowaniem samochodu zajęła się ta sama ekipa, która obsługiwała Lexusa LFA w poprzednich latach. A wyścigowy Lexus pozwolił przetestować układ hybrydowy z silnikiem 2.4, który poźniej trafił pod maski aut drogowych. 

Wyścigowy Lexus LC 500 GT500Lexus LC GT500

Najnowsze konstrukcje: LC GT500 i RC F GT3

Aktualnie na torach całego świata startują dwa samochody wyścigowe stworzone przez Lexusa. Pierwszym z nich jest model LC 500 GT500, napędzany przez 4-cylindrowy motor 2.0. Torowe auto startuje przede wszystkim w klasie GT500 japońskich wyścigów Super GT, ale także w wyścigu 24 Hours of Nürburgring. W tym roku już po raz drugi wystartuje nim ekipa Toyota Gazoo Racing. Natomiast Lexus RC F GT3 walczy w międzynarodowej serii Blancpain GT. Pod maską samochodu pracuje motor V8 o pojemności 5,4 l.

Zdjęcia: Lexus

© 2018-2019 Complex Motorsport