Co wiemy o nowej Toyocie Suprze?

16-03-2018

Co wiemy o nowej Toyocie Suprze?

W tym roku mija 16 lat, odkąd ostatni egzemplarz Toyoty Supry zjechała z taśmy produkcyjnej. Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie 2018 japońska marka prezentuje wyścigówkę GR Supra Racing Concept i daje nam do zrozumienia, że kultowe coupe doczeka się kontynuacji. Podsumujmy, co wiemy o nadchodzącej Toyocie Suprze.

Światła konceptu Toyota FT-1
Detale konceptu FT-1 robią wrażenie | fot. Toyota

Od Toyoty FT-HS do FT-1

Pogłoski o następcy Supry IV generacji pojawiły się wiele lat temu. W 2007 roku Toyota zaprezentowała koncepcyjny model FT-HS – sportowe coupe z napędem na tył, wprawiane w ruch przez układ hybrydowy o mocy 400 KM. Auto nie zostało jednak wprowadzone do produkcji. Ale pomysłu stworzenia flagowego, sportowego coupe nie zarzucono. Siedem lat później na North American International Auto Show świat ujrzał kolejny koncept, Toyotę FT-1. Wygląd auta wyraźnie nawiązywał do zaprezentowanego wcześniej prototypu. Plotki o powstaniu auta seryjnego stawały się coraz powszechniejsze, tym bardziej, że po pewnym czasie na drogach zaczęły pojawiać się auta w kamuflażu, wymiarami i sylwetką przypominające FT-1. Mimo tego dopiero w 2018 roku doczekaliśmy się prototypu ze słowem Supra w nazwie.

Sylwetka nowej Toyoty GR Supry Racing Concept
Tak prezentuje się GR Supra Racing Concept | fot. Toyota

Na początek Supra na tor

Auto zaprezentowane przez Toyotę na genewskim autosalonie to konstrukcja mająca prezentować potencjał samochodu stworzonego zarówno do jazdy po torze, jak i drogach publicznych. Toyota GR Supra Racing Concept została opracowana w oparciu o klasyczną recepturę – ma dwoje drzwi, silnik umieszczony z przodu i napęd na tylną oś. Torowe nadwozie stworzono w dużej mierze z lekkich kompozytów – tak wykonane są maska poszatkowana przez wloty powietrza, spojler z przodu, wielkie tylne skrzydło z tyłu, jak również tylny zderzak o futurystycznym kształcie, znajdujący się pod nim dyfuzor, nakładki na progach czy obudowy lusterek. Specjalne, lekkie i wytrzymałe materiały wykorzystano także przy wytwarzaniu szyb wyścigowej Supry.

Toyota GR Supra Racing Concept dysponuje również obniżonym zawieszeniem, jest wyposażona w wyczynowy układ wydechowy, obręcze kół firmy BBS, tarcze i zaciski dostarczone przez Brembo Racing, a także opony opracowane przez niemieckiego producenta Michelin.

Kierownica GR Supry Sport Concept
Oto centrum sterowania torową Suprą | fot. Toyota

Wnętrze wyścigówki

Wyścigową charakterystykę widać również w ascetycznym wnętrzu. Auto ma kubełkowy fotel i pasy bezpieczeństwa od firmy OMP, a także wyścigową kierownicę upstrzoną przyciskami i wyposażoną w spory wyświetlacz. Zaraz za nią umieszczono łopatki zmiany biegów. Nie zabrakło klatki bezpieczeństwa i gaśnicy, a także sportowych pedałów. Takie elementy jak wiązka elektryczna czy przewody hamulcowe i paliwowe również dostosowano do standardów obowiązujących w najwyższych seriach wyścigowych. Toyota nie podaje jednak szczegółowych danych technicznych silnika ani osiągów auta. Torową Suprę już poznaliśmy, ale co z wersją drogową?

Toyota FT-1 - tak może wyglądać nowa Toyota Supra
Wygląd GR Supry Racing Concept sugeruje, że nowa Supra może być bardzo podobna do FT-1 | fot. Toyota

Konstrukcja nowej Supry

Toyota nie odsłania kart, więc o drogowej wersji nowej Supry jak na razie wiadomo niewiele. Przynajmniej oficjalnie, bowiem żądni wiedzy fani motoryzacji chętnie podchwytują nawet szczątkowe informacje, które przedostają się do mediów. Wiemy jednak, że konstrukcja auta jest opracowywana we współpracy z BMW, a nowa Supra będzie spokrewniona z modelem Z5, następcą roadstera Z4 bawarskiej marki.

Przedstawiciele Toyoty pamiętają, czym dla fanów japońskiej marki były poprzednie generacje modelu. Najnowsza Supra ma nawiązywać do tych tradycji. „Na początek musieliśmy wziąć pod uwagę oczekiwania naszych wieloletnich fanów. Poprzednia generacja Supry miała 6-cylindrowy rzędowy silnik, dwie turbosprężarki i tylny napęd. To były ważne wyróżniki tego samochodu” - powiedział portalowi motor1.com Shigeki Tomoyama, prezes Toyota Gazoo Racing. Znając te słowa i konstrukcję GR Supra Racing Concept, możemy się śmiało spodziewać dwudrzwiowego coupe z napędem na tył i silnikiem umieszczonym z przodu. Samochód ma mieć również rozłożenie masy w stosunku 50:50.

Koncept Toyota FT-1, czyli zapowiedź nowej Supry
Nowa Supra będzie drugim obok GT86 sportowym coupe w ofercie marki | fot. Toyota

Rzędowa szóstka wraca pod maskę

Owocem współpracy z BMW będą również silniki napędzające nową Suprę. Z danych, które wyciekły do mediów w połowie ubiegłego roku wynika, że auto będzie dostępne z trzema jednostkami w układzie rządowym, o oznaczeniach sDrive20i, sDrive30i i M40i. To motory wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, zmienny skok zaworów ssących i sterowanie zmiennymi fazami rozrządu. Silniki sDrive20i i sDrive30i są 4-cylindrowymi jednostkami o mocach kolejno 184 i 252 KM. Trzeci motor, tak samo jak legendarny 2JZ-GTE, jest 6-cylindrową jednostka o pojemności 3 litrów, z turbodoładowaniem twin-scroll. Jego moc ma wynosić 326 KM. We wszystkich wersjach nowej Supry silniki mają współpracować z automatyczną skrzynią biegów. Więcej danych technicznych obecnie nie znamy.

Wnętrze Toyoty FT-1 - czy tak będzie wyglądać nowa Supra w środku?
Wnętrze Toyoty FT-1 | fot. Toyota

Hybrydowa Supra z napędem 4x4?

W mediach pojawiają się również spekulacje na temat Supry z napędem hybrydowym. Niektórzy typują tutaj zastosowanie układu zaznanego z Lexusa LC500h, napędzającego tylne koła. Takie rozwiązanie wymagałoby jednak opracowania hybrydowej konstrukcji niezależnie od BMW. Inni specjaliści spodziewają się zespołu podobnego do tych znanych z bolidów LMP1 Toyoty. W takiej wersji tylną oś napędzałaby motor spalinowy, a przednie koła elektryczny. Oznaczałby to powstanie Supry z napędem 4x4.

Premiera już… no właśnie, kiedy?

Zaprezentowany w Genewie przez Toyotę wyścigowy koncept potwierdza, że powstanie V generacji Supry stanie się faktem. Sugeruje to nawet umieszczony na drzwiach numer 90, nawiązujący do numeracji wcześniejszych odsłon modelu - A40, A60, A70 i A80. Kiedy możemy spodziewać się premiery drogowej Supry? Przedstawiciele Toyoty nadal trzymają nas w niepewności i dokładna data premiery sportowego coupe nie jest jeszcze znana. Z pogłosek wynika, że na nową Suprę będziemy musieli poczekać do przyszłego roku.

Zdjęcie w nagłówku: Toyota

 

© 2017, MOTORSPORT.info.pl