Mistrzowski rok Toyoty w motorsporcie

02-01-2019

Mistrzowski rok Toyoty w motorsporcie

Mistrzostwo świata producentów w WRC, wygrana w wyścigu 24h Le Mans, dwa auta na podium Rajdu Dakar – Toyota ma za sobą bardzo udany rok w motorsporcie. A to nie wszystkie sukcesy japońskiej marki w 2018 roku.

Toyota Gazoo Racing Yaris WRC

Toyota Yaris WRC najlepsza w mistrzostwach świata

Powrót Toyoty do startów w rajdowych mistrzostwach świata nie mógł być lepszy. W ledwie drugim sezonie Yaris WRC dowiózł Toyocie mistrzowski tytuł w klasyfikacji producentów, czwarty w historii marki. Zespół Toyota Gazoo Racing WRT pod wodzą Tommiego Makinena doskonale wykorzystał potencjał Toyoty Yaris WRC, która okazała się piekielnie skuteczną maszyną na wszystkich rodzajach nawierzchni. Piorunujący debiut w zespole miał Estończyk Ott Tanak, który wygrał aż cztery rundy mistrzostw świata (Rajdy Argentyny, Finlandii, Niemiec i Turcji) i aż do kończącego sezon Rajdu Australii walczył o tytuł w klasyfikacji kierowców WRC.

Toyota Le Mans 24h 2018

Le Mans 24h zdobyte

Toyota Gazoo Racing wygrała legendarny 24-godzinny wyścig w Le Mans. Mistrzowski tercet w Toyocie TS050 Hybrid utworzyli Fernando Alonso, Sebastien Buemi i Kazuki Nakajima. Ten ostatni został pierwszym Japończykiem, który wygrał za kierownicą auta ze swojego kraju, a Alonso dzięki temu zwycięstwu jest w dwóch trzecich drogi do zdobycia motorsportowej potrójnej korony. 86. edycja 24 Hours of Le Mans była wyjątkowa także dlatego, że na drugim stopniu podium również znaleźli się reprezentanci Toyoty (Mike Conway, Kamui Kobayashi i Jose Maria Lopez).

Rajd Dakar 2018 - Toyota Hilux zespołu Toyota Gazoo Racing SA

Rajd Dakar z Toyotami na podium

Toyota Gazoo Racing South Africa na poważnie wzięła się za rywalizację w Rajdzie Dakar i w edycji 2018 dwa z trzech pierwszych miejsc na mecie w Cordobie zajęły załogi w Toyotach Hilux. To potwierdzenie tego, że w tym niezwykle wymagającym dla kierowców i wyniszczającym dla maszyn rajdzie warto zdecydować się na legendarnego pickupa Toyoty. Ale Hilux nie był jedyną terenówką, która reprezentowała japońską markę w Rajdzie Dakar. Ekipa Team Land Cruiser Toyota Auto Body po raz piąty z rzędu triumfowała w klasie samochodów produkcyjnych.

Toyota Avensis Toma Ingrama z BTCC

BTCC dla Toyoty Avensis

Drugi rok z rzędu Toyota Avensis w barwach zespołu Speedworks Motorsport zapewniła Tomowi Ingramowi tytuł w klasyfikacji kierowców indywidualnych. 25-letni Brytyjczyk wygrał trzy wyścigi, dziewięć razy stawał na podium i był o krok od tytułu w klasyfikacji generalnej. Dla Toyoty Avensis był to pożegnalny sezon w brytyjskiej serii wyścigowej. Od 2019 roku miejsce Avensisa w BTTC zajmie nowa Toyota Corolla Hatchback.

Toyota Tundra startująca w NASCAR Truck Series 2018

Dominacja Tundry w NASCAR

179 zwycięstw i sześć tytułów mistrzowskich – to bilans Toyoty w NASCAR Truck Series od 2004 roku, czyli odkąd japońska marka dołączyła do rywalizacji. W tym roku w klasyfikacji generalnej za kierownicą Tundry triumfował 26-letni Brett Moffitt. Amerykanin dostał w swoje ręce 600-konną maszynę z silnikiem V8 przygotowanym przez TRD i napędzanym etanolem z 10-procentową domieszką benzyny oraz nadwoziem opracowanym przez Calty Design. I zrobił z niej świetny użytek!

Wyścigowa Toyota GT86 Adriana Smitha

Japanese Spring Series dla 640-konnego GT86

Brytyjscy fani japońskich samochodów sportowych są rozpieszczani. Wystarczy jedynie prawo jazdy oraz samochód spełniający normy bezpieczeństwa i emisji hałasu by wziąć udział w Japanese Sprint Series. Wymaga niewielkie, ale rywalizacja jest zacięta, a maszyny są przygotowywane bardzo profesjonalnie. Dowód? Fensport zbudował Adrianowi Smithowi 640-konną, turbodoładowaną Toyotę GT86. Ten potwór wciąż ma napęd tylko na tył, ale w rękach dobrego kierowcy da się go ujarzmić. Smith za kierownicą tej skutecznej maszyny zapewnił sobie triumf w inauguracyjnym sezonie w rewelacyjnym stylu, bo jako jedyny dojeżdżał na podium we wszystkich rundach. Na drugim stopniu podium w klasyfikacji generalnej znalazła się Toyota Celica GT-Four.

Bolid TOM'S z Japanese F3 Championship

Toyota wspiera sukcesy japońskich talentów w F3

Japanese F3 Championship to istna wylęgarnia wyścigowych talentów. Toyota od lat angażuje się w serię dostarczając jednostki napędowe dla ekipy TOM'S, jednej z 11 stajni rywalizujących w ostatni sezonie. Dwa bolidy Dallara F317 tej ekipy wyposażone są w wyścigowe silniki Toyoty TAZ31 o mocy około 240 KM, połączone z 6-biegowymi, półautomatycznymi skrzyniami biegów. Efekt? Absolutna dominacja w serii. 19 zwycięstw w 19 rundach, a tytuł zdobył Sho Tsuboi, który wygrał w sumie 17 wyścigów, w tym 12 z rzędu.

Buggy startujące w POWRi National Midgets

Toyota napędza sukces w POWRi National Midgets League

POWRi National Midgets League to rywalizacja ważących 400 kg, tylnonapędowych buggy o rozmiarach zbliżonych do Toyoty Aygo. 2018 rok to czas dominacji Tuckera Klaasmeyera. 23-latek wygrał sześć rund, a w sumie 13 razy stawał na podium. Tak świetne rezultaty zawdzięczał udanej konstrukcji napędzanej 2,7-litrowym, czterocylindrowym silnikiem opracowanym przez TRD i generującym blisko 400 KM.

Zdjęcia: Toyota 

© 2018-2019 Complex Motorsport